Stockholms län
Välkommen till Lantgården!
Välkommen till Lantgården – en plats där naturen blir en del av barnens vardagliga lärande och utveckling. Vi arbetar med naturpedagogik för att skapa en stark koppling mellan barnen och deras omgivning, och för att ge dem en förståelse för den biologiska mångfalden och miljön som omger oss. Genom aktiviteter i skog och närmiljö erbjuder vi en unik möjlighet för barnen att utveckla sin fantasi, samarbetsförmåga och självständighet.
Vår filosofi tillsammans med naturpedagogiken bygger på att varje barn ska få växa och lära i sin egen takt, inspirerade av naturens förändringar och cykler. Med engagerade pedagoger som guidar och stöttar, får barnen utforska och upptäcka sin omgivning genom allt från skogsutflykter, naturvandringar till praktiska projekt och lekfulla experiment. Vi ser varje dag som en chans att skapa nya upptäckter, stärka gemenskapen och främja en hållbar livsstil.
På Lantgården vill vi ge barnen de verktyg de behöver för att bli medvetna och ansvarstagande individer med en stark kärlek till naturen. Vi ser fram emot att välkomna er och era barn till vår gemenskap, där äventyret väntar runt varje träd och ny kunskap finns i varje vindpust. Tillsammans utforskar vi skogen, upptäcker nya världar och skapar oförglömliga minnen.
Vi på Lantgården strävar efter att vara den bästa förskolan i Sollentuna, genom att erbjuda trygg, rolig och lärorik miljö!
Välkommen till Lantgården – där naturen blir vår bästa pedagog!
/Yann Nyman, Rektor
076-819 70 27
Vi Jobbar här
Yann
Lina
Therese
Ami
Om oss
Lantgården ligger i ett lugnt område i Viby, Sollentuna. Vi har naturen nära och skogen precis utanför grinden. Vår stora förskolegård inbjuder till fysisk lek och lärande med olika motoriska och pedagogiska aktiviteter.
Utbildningen
Förskolan utgör det första steget i utbildningssystemet och ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Vårt pedagogiska uppdrag och förskolans mål finns formulerade i Läroplan för förskolan (Lpfö 18) och Skollagen (SFS 2010:800).
I utbildningen ingår undervisning som förskolläraren har ett särskilt ansvar för att den genomförs. Undervisning sker utifrån planerade tillfällen men kan också ske vid spontana tillfällen när barnens intressen vid stunden fångas upp.
Alla i arbetslaget har ett ansvar för att erbjuda varje barn en trygg omsorg samt främja alla barns utveckling och lärande.
I utbildningen sker lärande och utveckling kontinuerligt.
Barnens intressen, kunskaper och erfarenheter står i fokus när vi planerar utbildningen. Vi tar barnens frågor på allvar och lyssnar på deras berättelser, hypoteser och teorier kring stora och små frågor.
Vi delar upp barnen i mindre grupper i våra temaarbeten och använder oss av pedagogisk dokumentation för som ett stöd att utveckla, involvera och dokumentera olika lärprocesser i undervisningen.
I temaarbetet flätar vi in läroplanens alla målområden.
Inriktning- profil
Utomhuspedagogik
Utbildningen, undervisningen och leken sker till största delen ute på vår gård, i skogen eller i vår närmiljö. Vi tar vara på utomhusmiljöns möjligheter till lärande, utforskande och lek. Som exempelvis skapande i sand, naturmaterial och snö eller undervisningstillfällen inom områdena matematik, fysik, motorik och språk. Ur ett jämställdhetsperspektiv anser vi att naturen erbjuder ett okodat material som inte är bundna till traditionella normer och utmanar barnen att använda sin kreativitet i samspel med andra.
Att vistas ute innebär att barnen på ett naturligt sätt får röra på sig och använda alla sina sinnen. De får tidigt en relation till naturen och bygger upp respekt och omtanke för natur, djur och klimat. Att tillbringa stora delar av dagen utomhus bidrar även till att minska risken för smittspridning. De barn som behöver sova gör det i våra vindskydd året om.
Forskning enligt friluftsfrämjande har visat att utomhusvistelse kan öka barns inlärningsförmåga, arbetsminne, självkänsla och sänka stressnivån.
Hållbarhet är viktigt för oss och därför är källsortering, kompostering och odling en del i utbildningen. Till stöd i det arbetet är vi med i Grön Flagg som ingår i det internationella nätverket Eco-Schools och är en certifiering för skolor och förskolor som arbetar aktivt med hållbar utveckling i sin dagliga verksamhet.
På Lantgården har vi dockorna Veda och Barke som följer oss i vått och torrt och är ett verktyg vi använder oss av i utbildningen.
Våra ledord är:
Tryggt, roligt och lärorikt
Och vår vision är:
Alla barn skall lämna förskolan som trygga individer med en god självkänsla och en lust till att erövra ny kunskap som ett första steg i det livslånga lärandet.
En vanlig dag på Lantgården
Förskolan öppnar 7:00, då tar vi emot barnen ute och hälsar alla välkomna.
Vid nio tiden erbjuds barnen frukt samt planerade undervisningsstunder i olika grupper, spontan undervisning och lärande sker under hela barnens vistelsetid och främst ute, i skogen och i närområdet.
På förskolan äter vi lunch vid borden under taket som skyddar från vind och regn och i skogen sitter vi tillsammans runt elden och äter. Under den kalla perioden äter barnen inne.
Efter lunch sover Upptäckarna och de barn som har behov av sovvila i vindskyddet. Utforskare och Äventyrare erbjuds en sagostund.
Vid 14 tiden erbjuds mellanmål som i huvudsak erbjuds ute och under den kallare perioden äter vi inne.
På eftermiddagen finns det möjlighet för barnen till lek och annat lärande oftast på gården.
17:00 stänger förskolan och vi erbjuder frukt vid 16:30.
Vi är ute så mycket det går men erbjuder också aktiviteter och lek inomhus beroende på väder och vind. Tryggt, roligt och lärorikt är det viktigaste!
Föräldrar berättar
Oscar Danielson
I höstas när jag sprang på öppna förskolorna med min dotter hörde jag rykten om en förfärlig förskola i Viby, Lantgården. Det var helt kört att få
förskoleplatser där vi bor i Norrviken. Givetvis fick vi en garantiplats på just Lantgården som jag hört rykten om.
Nu har min dotter gått där sedan januari och oj vad jag har blivit positivt överraskad. Otroliga
förskolepedagoger som lägger ner hjärta och själ i varje barn, himmelsk god mat, stor och fin gård med grönområden. Förskolan har en "ur och skur profil. Dvs, de är ute så mycket som de bara går. Ofta plockar de fram murikan och lagar lunch på den. Dessutom är de grannar med Järvafältet och nästan varje dag så gör de en kort utflykt i skogen. Vad mycket intryck min dotter har fått. Vi får ofta uppdateringar med bilder från utflykterna och personliga hälsningar från pedagogerna om vår dotters utveckling.
Men det bästa är nog pedagogerna som är helt otroliga. Kärleksfulla, kreativa, kommunikativa och erfarna. Min dotter älskar dem och vi är så
tacksamma för dem.
Nu bor vi inte i Viby och har fått en föreskoleplats där vi bor, och kommer att byta, men det gör verkligen ont i hjärtat. Det har varit en fantastisk upplevelse för oss som föräldrar, och framförallt för min dotter.
Eftersom jag hade hört viskningar om att förskolan hade ett dåligt rykte (vi hade en klump i magen när vi fick placering där) så känner jag att jag vill tipsa om hur bra förskolan faktiskt har blivit. Det finns platser över till deras yngsta grupp (utforskarna 1-2 år) till sommaren/hösten.
Andrea Redgewell, mamma till Tobias - Upptäckarna
Varför valde ni frilufts Förskolor Lantgården?
Vi ville sätta vår son Tobias i en vad vi kallade "utomhusförskola" och blev så glada när vi hittade Lantgården. Vi hade tur att det fanns en plats med omedelbar start, då vi behövde byta från den förskolan vi hade tidigare. Rektor och pedagoger var så välkomnande och har stöttat vår son och oss varje dag sedan dess. Vi passerar minst fyra eller fem förskolor på vägen till Lantgården, men det är det värt!
Vad tycker ni är speciellt bra med er förskola och den natur- och utomhuspedagogik vi bedriver?
Det märks så tydligt på vår son att han trivs med att vara utomhus i alla väder. Han kommer hem varje dag och har lärt sig något nytt, språkligt, fysiskt eller kunskapsmässigt. Han älskar vintern och det är så fantastiskt att personalen även lär dom yngsta att åka skridskor och skidor.
Varför skulle ni rekommendera er förskola till andra vårdnadshavare och barn?
Dels är det underbart att barnen får vara ute och aktiva större delen av dagarna, om inte hela dagarna. Men just Lantgården har fantastisk personal som alla verkar brinna för det dom gör. Det känns tryggt och kul att lämna Tobias där och vi ser fram emot att höra om hans dag vid varje hämtning.
Kontakta oss
Frilufts Förskolor Lantgården
Lantgårdsvägen 85
191 74 Sollentuna
Yann Nyman , Rektor
076-819 70 27
Förskolan
079-347 89 64
lantgarden@friluftsforskolor.se